February 11, 2016

KEJATUHAN BANI UMAYYAH

Damsyik

Revolusi Abbasiyah


  • Pergerakan Hashimiyya (satu mazhab kecil daripada mazhab Kaysanites), diketuai oleh keluarga Abbasiyyah, menggulingkan Khalifah Umayyah. Abbasiyyah itu adalah ahli-ahli puak Hashim, pesaing Umayyah, tetapi perkataan "Hashimiyya" seolah-olah merujuk khusus kepada Abu Hashim, cucu kepada Ali dan anak kepada Muhammad ibn al-Hanafiyya. Menurut tradisi tertentu, Abu Hashim meninggal dunia di 717 Humeima di Dewan Muhammad ibn Ali, Ketua keluarga Abbasiyyah, dan sebelum mati bernama Muhammad ibn Ali sebagai penggantinya. Tradisi ini dibenarkan Abbasiyyah untuk mengerahkan penyokong pemberontakan gagal Mukhtar, yang telah mewakili diri sebagai penyokong Muhammad ibn al-Hanafiyya. 
  • Bermula sekitar 719, misi Hashimiyya mula mendapatkan penganut di Khurasan. Kempen mereka adalah dilihat sebagai salah satu proselytism (dakwah). Mereka meminta sokongan "ahli keluarga" Muhammad, tanpa membuat sebutan jelas Abbasiyyah itu. Misi ini bertemu dengan kejayaan kedua-dua antara orang Arab dan bukan Arab (hati), walaupun kedua mungkin telah memainkan peranan yang amat penting dalam pertumbuhan gerakan. 
  • Kira-kira 746, Abu Muslim memegang kepimpinan Hashimiyya di Khurasan. Pada 747, beliau berjaya telah memulakan pemberontakan yang terbuka terhadap pemerintahan Umayyah, yang dijalankan di bawah tanda bendera hitam. Beliau tidak lama lagi menubuhkan kawalan dari Khurasan, Gabenor Umayyah, Nasr ibn Sayyar, membuang dan dihantar tentera westwards. Kufah jatuh kepada Hashimiyya dalam 749, usaha Umayyah yang terakhir di Iraq, Wasit, diletakkan di bawah pengepungan, dan pada bulan November tahun yang sama Abu al-Abbas telah diiktiraf sebagai khalifah baru di Masjid di Kufah. [kutipan diperlukan] Pada masa ini, Marwan digerakkan tenteranya daripada Harran dan maju ke arah Iraq. Dalam 750 Januari dua pasukan bertemu dalam pertempuran di Zab dan Umayyah telah dikalahkan. Damsyik jatuh kepada Abbasiyyah dalam bulan April dan pada bulan Ogos, Marwan telah dibunuh di Mesir.
  • Pemenang mengecam di Makam Umayyah di Syria, bersungguh-sungguh hanya itu Umar II, dan kebanyakan ahli-ahli lain dalam keluarga Umayyah telah dikesan dan dibunuh. Apabila Abbasiyyah diisytiharkan Amnesti untuk ahli-ahli keluarga Umayyah, sebanyak 80 berkumpul untuk menerima pardons dan semua telah massacred. Seorang cucu kepada Hisham, Abd al-Rahman, terselamat dan menubuhkan kerajaan di Al-Andalus (Semenanjung Iberia), mengisytiharkan keluarganya menjadi Khalifah Umayyah dipulihkan.
  • Previté-Orton berhujah bahawa sebab-sebab kejatuhan Umayyah adalah perkembangan Islam yang pesat. Tempoh Umayyah, penukaran besar-besaran membawa Parsi, Berber, Copts dan Aramaics Islam. Mawalis ini (berubah) adalah sering lebih berpendidikan dan lebih civilised daripada penceroboh Arab mereka. Saudara baru, berdasarkan persamaan semua umat Islam merubah landskap politik. Previté-Orton juga berhujah bahawa dari antara Syria dan Iraq semakin melemahkan Empayar.

Cordoba

Islam Iberia


  • Kematian al-Hakam II pada 976 menandakan permulaan akhir kepada khalifah yang boleh dianggap sebagai Natijah logik daripada ekonomi downgoing. Sebelum beliau meninggal dunia, al-Hakam menamakan penggantinya Hisham II (976-1008) son berusia 10 tahun. Walaupun kanak-kanak sakit lengkap untuk menjadi Khalifah kerana beliau telah mengangkat sumpah ketaatan kepada-Nya Al-Mansur Ibn Abi Aamir (atas Penasihat kepada al-Hakam, juga dikenali sebagai Almanzor) disebut kepadanya khalifah. Ibn Abi Aamir menjadi pelindung kepada anak itu, menjalankan kuasa-kuasa Hisham's sehingga dia matang. Dia diasingkan Hisham di Córdoba manakala membasmi pembangkang untuk memerintah sendiri, membenarkan Berber dari Afrika untuk berhijrah ke al-Andalus untuk meningkatkan asas Nya sokongan secara sistematik. Beliau, beliau anak Abd al-Malik (al-Muzaffar, selepas kematiannya 1008) dan saudaranya (Abd al-Rahman) mengekalkan kuasa satu dipegang oleh Khalifah Hisham. Walau bagaimanapun, semasa serbuan di utara Kristian pemberontakan mengoyakkan melalui Córdoba dan Abd al-Rahman tidak pernah kembali.
  • Keputusan untuk menamakan Hisham II Khalifah beralih kuasa dari seorang individu kepada para Penasihat baginda. Gelaran Khalifah menjadi simbolik, tanpa kuasa atau pengaruh. Khalifah yang akan menggegarkan dengan keganasan, dengan pesaing yang menuntut supaya Khalifah baru. Khalifah Córdoban terakhir adalah III Hisham (1027-1031). Dibelenggu oleh factionalism, Khilafah yang runtuh di 1031 sebilangan taifas bebas.

No comments:

Post a Comment